vrijdag 5 februari 2010

een beetje congé in de vakantie

Neem eens een wereldkaart,

allez kom

een atlas of zo

een kaart van Brazilië is ook goed ze

dank je welletje



En waarom heb je die kaart nu nodig? Wel om ons een beetje te kunnen volgen en om Tom gelijk te geven ( = dat we zelf Japanners zijn)

We reden al van de Boliviaanse grens naar Campo Grande, hop andere bus richting Brasilia ( vorig verslag). Van daaruit namen we een bus naar Belo Horizonte, om daar 15 uur later aan te komen en te besluiten dat we geen zin hebben in een grootstad, dus reden we maar door naar Ouro Preto.
Ouro Preto is een klein goudmijndorpje en een juweeltjesparadijs. Helaas veel te dure juweeltjes en met veel te duur bedoel ik: "ik ga ne keer moeten terugkomen met de Visa, maar in het geniep dat Tom het niet ziet"- zo duur dus. Maar kijken kost niets dus heb ik 2 dagen mijn ogen uitgekeken, ze zien er nog rood van.
We bezochten ook een goudmijn met een meer in, allemaal leuk en wel maar de gids sprak enkel Portugees dus hebben we ons eigen verhaal er een beetje van gemaakt. Met draken en ontvoerde mijnwerkers, de realiteit echter is dat het de best producerende goudmijn was en dat er hier honderduizenden (!) slaven ( voornamelijk zwarten) hier gewerkt hebben en dat er dan weer duizenden (!) gestorven zijn door instortingen, ontploffingen,... . DePortugezen die hier toekwamen, maakten dan weer massaal kinderen met die slavenvrouwen want hun eigen vrouwen zaten weemoedig te wachten in Portugal. En die gemengde kinderen maakten dan weer kinderen met Britse mannen, Duitse,.. kortom voor elk wat wils en dat maakt dat iedereen hier een beetje bruin is, maar ook beetje Italiaan, Portugees,...
Door de goudkoorts was er hier een tijdlang veel geld en dat zie je aan... de kerken.
Die zijn geweldig versierd, veel goud ( eentje met meer dan 300 kg) en nog meer geweldige houtwerken. Aleijadinho, zelf het resultaat van een Portugees ( timmerman, architect) met een slavin, maakte vele koren en portalen.

Na 2 dagen vertrokken we richting Sao Paulo om door te rijden naar Paraty. Awel, dat is dan ongeveer samen 20 uur op de bus zitten. En ja, zie je het op de kaart? Een omweg, een geweldig grote omweg...en dat is mijn schuld. Ik geef het toe, inschattingsfoutje van ongeveer een uur of 10 maar kijk we hebben die nacht een hostal uitgespaard en een deel van Brazilië by night kunnen zien en (Tom, stopt met zo neen te knikken, ik zal de weg niet meer uitstippelen, beloofd)
Gelukkig maakt Paraty veel goed.
Het historisch centrum is volledig autovrij ( zonder commentaar van de middenstand, echt waar), de huizen zijn wit en de deur - en raamlijsten hebben vrolijke kleuren. De zon schijnt hier de hele dag, het is een vissersdorp en ligt aan de oceaan. Moeten we nog meer zeggen? Het heeft terrasjes, zalig veel terrasjes ( en dat is bijna vijf maanden geleden) en er moet hier geweldig veel dorst gelest worden op die terrasjes en eum het beste van al...hier in de buurt heb je van die stranden dat je alleen maar in films ziet, allez of ik toch voor kort.

Dus nemen we wat verlof hier en rusten we uit zodat we klaar zijn voor carnaval in Rio De Janeiro.
Alstublieft
( ahja stop die atlas maar weg, Tom heeft zijn gelijk gehad, ´t is goed geweest)

2 opmerkingen:

  1. Japanners, dat zou ik niet schrijven; Japanners zouden dat nooit met de bus maar wel met het vliegtuig doen. Stijl: één week Zuid-Amerika en dan nog vlug een weekje Noord-Amerika. Voilà: weer een continent gezien! Maar jullie tocht is toch heel wat anders en veel avontuurlijker. Ik heb geprobeerd die op een atlaskaart te volgen maar dat lukt niet, onze kaarten zijn niet gedetailleerd genoeg. Gelukkig is er Google Earth waarmee ik de route goed kan volgen. Wat een kanjer van een omweg Sofie, hoe kan je zo goed op de Mama lijken :-)Maar Google Earth laat ook toe in te zoemen op de mooie plaatsen die jullie bezocht hebben. Die zien er inderdaad alleen al op foto geweldig uit. En het besef dat jullie op een zalig terras aan de Atlantische oceaan genieten van het strandleven maakt ons, in de winter die maar niet voorbij wil gaan, stikjaloers. Ik kan mij zelfs niet troosten met de gedachte dat ik volgende week op de tribune van de Grote Markt van Aalst het Aalsterse Carnaval mag bewonderen :-( ik zou nogal wat liever met jullie in Rio feesten. Geniet er nog maar van!

    Papa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. he sofie en kat!

    we hebben jullie kaartj egoed ontvangen (met dank aan postbode geert :)

    we zijn er echt heel blij mee en krijgt een plaatsje aan de muur!

    hou jullie nog goed, lieve vrienden en geniet van al dat moois!

    groetjes

    Bart en lies

    BeantwoordenVerwijderen